6 Haziran 2013 Perşembe

Gözkuşağı-Yusuf Bal (İnceleme)

Kitabın Adı: Gözkuşağı
Şairi: Yusuf Bal
Yavınevi ve Yılı: Şiirvakti Yayınları / 2013

Kitabı elime aldığımda kapağındaki göz dikkatimi çekti. İlk etapta  anlamsız harflerden meydana geldiğini zannettim… Sonra gözlerim üzerinde usul usul dolaşmaya başladı.

 Harfler kelimelere, kelimeler cümlelere, cümlelerde göz şekli verilmiş harika bir şiire dönüştü.

Kitap tam tamına 5 bölümden meydana gelmekte. 1. Bölümde 13 adet , 2. Bölümde  20,  3. Bölümde 7 , 4.Bölümde 6 , 5.  
Bölümde de 1 adet şiir mevcut.

Kitap için yeni bir kırılmanın, yeni bir dönemin başlangıcı demek geliyor içimden. İçerisinde öyle şiirler barındırıyor ki ; daha önce hiçbir yerde rastlanılmayan şekillerle oluşturulmuş.
Enis Behiç Koryürek’in kaleminden çıkan Gemiciler şiiri bildiğim ilk şekille yazılmış şiir.  Daha öncesinde belirli bir şekle tabi tutularak yazılmış bir şiire denk gelmedim. Enis Behiç şiirin şeklini deniz dalgaları haline getirerek aslında şiire yeni bir şekil boyutu kazandırmıştır. Ondan sonra  ya da önce böyle bir şiir yazıldı mı bilmiyorum…Ta ki Yusuf Bal'a gelininceye kadar.

Yusuf Bal’ın- Gözkuşağı isimli şiir kitabında bir çok şekilli şiir yer almaktadır.  Bu şekilli şiirlere bakıldığında şiir yazılırken ne kadar çok emek verildiği ortada.

Bir ressamın fırçasından çıkmış gibi duran şiirleri okumakta yazmakta büyü hüner işi doğrusu…
İçlerinde en çok beğendiğim şiir Kül Kanat.
Yarım kanatlı kelebek modeliyle hazırlanmış bir şiir. Sanırım kelebekleri çok sevdiğim için şiir gönlümün ucuna konuverdi. Şu dizeler kelebeğin neden yarım kanatlı olduğunu çok iyi özetliyor: 

Bilmiyorum durdu mu saatler.. parmaklıklar arkasında
Özgür olmak aslında
Buluttan ateşi indirmek gibi.

Düşüyorum Usta isimli harika bir şiir daha çıkıyor kitabın 13. Sayfasında karşımıza. Şiire baktığımda ak bir güvercin canlanıyor gözlerimin önünde. Edebiyat Ortamı’nın 30. Saysında çıkan şiir isyankar bir finalle son buluyor: Her gün ölüyorum, kimse beni gömmüyor usta…

Şiirde şekilli şiirlerin dışında serbest nazımla yazılmış nefis şiirlerde yer alıyor. Şekilli şiirlerle, serbest nazım  kullanılarak oluşturulmuş şiir kitabı her şiir kitabı rafını süslemeli.

Ahmet Haşim eğer hayatta olsa bu kitap hakkında ağır eleştirilerde bulunurdu sanırım.  Ona göre ne de olsa :  
‘’ Ressam fırçasıyla şiir yazılmaz.’’

Yazıma şunları söyleyerek son vermek istiyorum: Yusuf Bal bir özveri adamıdır ve şiire getirdiği bu yenilikler değerlendirilmelidir. Bana göre emek verilerek bu tarz şiirler yazılırsa; bu yeni bir akımın başlangıcı olabilir.

 Yüreğinize ve kaleminize sağlık saygı değer Yusuf Bal…


Şevket ÖNDER

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder