I.Eser adı: BASKIN
II.Yazar: Ersin TERES
III.Basım yeri, yılı, baskı sayısı: Gaziemir/İZMİR,
Kasım 2010 1. baskı
IV.Sayfa sayısı: 85
V.Resim-metin uyumu: Toplam 18
adet resim bulunmaktadır. Resimler konuyla uyumludur. Konuyu dağıtmadan hemen
sonraki sayfada verilmektedir.
VI.Kapak: Ön kapakta, ikinci
bölümdeki hikayeyle ilgili bir olayın resmi var. Arka kapakta ise halka
sesleniş tarzında dönem hakkında bilgi veren bir yazı var.
Kitap boyutu, sayfa düzeni, yazı puntosu
•Kitap boyutu ilköğretim seviyesine uygundur.
•Sayfa düzenine bakarsak yazılar oldukça aralıklıdır.
Yazılar sayfanın tamamını kaplamıyor, tam ortasına
yerleştirilmiş. Kitabın
başında 3 sayfa yazı 1 sayfa resim şeklinde devam etmekte, ileride
değişmektedir.
Eser 3 bölümden
oluşmaktadır.
1)Üç Bin Çift
2)Karboğaz Baskını
3)Hamdi Bey ve Akbaş Baskını
¢1. bölümdeki kahramanlar : Hacı
İbrahim Efendi, Kuva- i Milliye birlikleri, Köylüler
¢2.bölümdeki kahramanlar : Hatice bacı,
Fransız askerleri, Kara Refet Bey, Binbaşı Menil, Gönüllü
Türk birlikleri, Rum kılavuzlar.
¢3.bölümdeki kahramanlar: Kaymakam Ali
bey, Hamdi Bey, Dramalı Rıza Bey.
2.Bölüm Kahramanları:
•Hatice bacı: Vatanını her şeyden üstte tutan bir Anadolu kadını. Gözü
kara bir kadın.
•Binbaşı Menil: Fransız komutan.
Birliklerini Adana’dan Mersine götürmek istiyor.
•Fransız Askerler:
•Türk Gönüllü Birlikler:
•Kara Refet: Gönüllü birliklerin başındaki komutan.
•Rum kılavuzlar: Fransızları Adana Pozantı’dan Mersine götürecek, yol
tarifi yapacak 2 kişi
Boğaz Baskını Özet
Yurdun dört bir yanını
düşman tehlikesi sardığı yıllarda Adana Pozantı yakınlarında 700 ‘e yakın
Fransız
askeri çadırlarında tutsak
kalmıştır. Dışarı çıkamamaktalar. Çünkü hava koşulları müsait değil ve yol
bilmiyorlar. En önemlisi de Türk tehlikesi var.Kara Refet’in birlikleri
bir yakalarsa hepsini öldürürdü.
Fransızlar havalar düzelince, bir gün
yanlarına bölgeden 2 tane Rum kılavuz bulup Komutan Menil’e gelen
mektup üzerine Mersin’e yola çıkarlar. Yol üzerinde Karboğaz köyünde
halk tarafından görülürler. Kılavuzlar
buradan ilerisini iyi bilmediklerini
söyleyince köy halkını toplayıp aralarından kılavuz isterler.
Halka işkenceyle
tehdit edince yörüklerden en cesuru Hatice bacı atılır ve ben olurum
der. Yola çıkarlar.
Hatice bacı Fransızlar türlü yollara sokar onları yorar.
Acele etmelerini söyler.
Hatice bacı bir ara geyik sesi işitir. Ama bunun geyik olmadığını
bu sesin Kara Refet’ in adamlarını anlaşmak
için kullandığını anlar ve
sevinir.Askerlere dinlenmeleri için bir mağara gösterir. Onlar uyuyunca Kara Refet’in
yanına
gider.Durumu anlatır. Asker sayısı, silah ve mühimmat hakkında bilgi verir.
Derhal Hatice bacı
önderliğinde mağaraya doğru yol alırlar. Hatice tekrar
adamların arasına girer onları mağaradan çıkarır.
Hazırlıksız yakalanan Fransız
ordusu az sayıda Türk birliği karşısında yenik düşer. Komutan Menil çok
şaşırır. Ve Kara Refet’e hayretlerini bildirir. Türkler esirlere iyi davranır. Gazi
Osman Paşayı örnek gösterip
kılıcını vermek istemeyen Menil’ in isteği
yerine getirilir.
¢Konu: Anadolu insanının
vatanına bağlılığı.
¢Ana düşünce: Kararlı bir
insanın azminin kuvveti, dünyayı titretir.
¢Yan düşünceler:
- Düşmanını bile küçümsemeyeceksin.
- Atalarımız bağımsızlığını her şeyin
üzerinde tutmuşlar.
¢Resim-metin uyumu: Anlatılan
konunun hemen peşinden, konuyla alakalı resim veriliyor. Olayı tam
anlayabiliyorsun.
¢Deyim ve atasözleri: Sessizliğe
gömülmek, ruhu bile duymamak
¢Noktalama-imla yanlışları: Rastlamadım.
¢Anlamı bilinmeyen kelimeler: Çocuklar açısından bakarsak; müdavim, müfreze,
sevkiyat, tabur,
tabakhane.
¢Anlatım bozukluğu:
“Tellallar
halka günün her saatinde duyuru yapıyor, ellerindeki silah
ve cephaneyi acilen Kuvayı Milliyet
Birliklerine vermeleri isteniyordu”(sayfa 57)
En
beğendiğim cümleler:
“Düşman vatanımızı terk edip ordumuz
muzaffer olana kadar ben bu işi yapmayacağım.”(sayfa 7
“Biz geyik avcısıyız. Fakat mecbur kalınca insan da avlarız.”(sayfa
55)
SONUÇ
¢Sürükleyici bir anlatım
var. Okuyucu bir sonraki sayfada neler olacağını merak ediyor.
¢Çocuklara vatan bilinci
kazandırmak ve atalarının kahramanlıklarını hissettirebilmek açısından güzel
bir eser.
¢Kitap savaştan bahsetse
bile şiddet içermiyor. Esirlere iyi davranılması buna bir örne
¢Konuşmalarda sayfa
düzeni iyi ayarlanmış.
¢Resimler tam çocuklara
yönelik. Çizgi film şeklinde.
Kitabı İnceleyen: Yusuf ESER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder