9 Aralık 2013 Pazartesi

Baskın-Ersin TERES

I.Eser adı: BASKIN
II.Yazar: Ersin TERES
III.Basım yeri, yılı, baskı sayısı: Gaziemir/İZMİR, Kasım 2010 1. baskı
IV.Sayfa sayısı: 85
V.Resim-metin uyumu: Toplam 18 adet resim bulunmaktadır. Resimler konuyla uyumludur. Konuyu dağıtmadan hemen sonraki sayfada verilmektedir.

VI.Kapak: Ön kapakta, ikinci bölümdeki hikayeyle ilgili bir olayın resmi var. Arka kapakta ise halka sesleniş tarzında dönem hakkında bilgi veren bir yazı var.
Kitap boyutu, sayfa düzeni, yazı puntosu
Kitap boyutu ilköğretim seviyesine uygundur.
Sayfa düzenine bakarsak yazılar oldukça aralıklıdır. Yazılar sayfanın tamamını kaplamıyor, tam ortasına
yerleştirilmiş. Kitabın başında 3 sayfa yazı 1 sayfa resim şeklinde devam etmekte, ileride değişmektedir. 
Eser 3 bölümden oluşmaktadır.
1)Üç Bin Çift
2)Karboğaz Baskını
3)Hamdi Bey ve Akbaş Baskını
¢1. bölümdeki kahramanlar : Hacı İbrahim Efendi, Kuva- i Milliye birlikleri, Köylüler
¢2.bölümdeki kahramanlar : Hatice bacı, Fransız askerleri, Kara Refet Bey, Binbaşı Menil, Gönüllü Türk birlikleri, Rum kılavuzlar.
¢3.bölümdeki kahramanlar: Kaymakam Ali bey, Hamdi Bey, Dramalı Rıza Bey.

2.Bölüm Kahramanları:
Hatice bacı: Vatanını her şeyden üstte tutan bir Anadolu kadını. Gözü kara bir kadın.
Binbaşı Menil: Fransız komutan. Birliklerini Adana’dan Mersine götürmek istiyor.
Fransız Askerler:
Türk Gönüllü Birlikler:
Kara Refet: Gönüllü birliklerin başındaki komutan.
Rum kılavuzlar: Fransızları Adana Pozantı’dan Mersine götürecek, yol tarifi yapacak 2 kişi

Boğaz Baskını Özet

Yurdun dört bir yanını düşman tehlikesi sardığı yıllarda Adana Pozantı yakınlarında 700 ‘e yakın Fransız
askeri  çadırlarında tutsak kalmıştır. Dışarı çıkamamaktalar. Çünkü hava koşulları müsait değil ve yol
bilmiyorlar. En önemlisi de Türk tehlikesi var.Kara Refet’in birlikleri bir yakalarsa hepsini öldürürdü.
Fransızlar havalar düzelince, bir gün yanlarına bölgeden 2 tane Rum kılavuz bulup Komutan Menil’e gelen
mektup üzerine Mersin’e yola çıkarlar. Yol üzerinde Karboğaz köyünde halk tarafından görülürler. Kılavuzlar
buradan ilerisini iyi bilmediklerini söyleyince köy halkını toplayıp aralarından kılavuz isterler. 
Halka işkenceyle tehdit  edince yörüklerden  en cesuru Hatice bacı atılır ve ben olurum der. Yola çıkarlar.
Hatice bacı Fransızlar türlü yollara sokar onları yorar. Acele etmelerini söyler.
Hatice bacı bir ara geyik sesi işitir. Ama bunun geyik olmadığını bu sesin Kara Refet’ in adamlarını anlaşmak
için kullandığını anlar ve sevinir.Askerlere dinlenmeleri için bir mağara gösterir. Onlar uyuyunca Kara Refet’in
yanına gider.Durumu anlatır. Asker sayısı, silah ve mühimmat hakkında bilgi verir. Derhal Hatice bacı
önderliğinde mağaraya doğru yol alırlar. Hatice tekrar adamların arasına girer onları mağaradan çıkarır.
Hazırlıksız yakalanan Fransız ordusu az sayıda Türk birliği karşısında yenik düşer. Komutan Menil çok
şaşırır. Ve Kara Refet’e hayretlerini bildirir. Türkler esirlere iyi davranır. Gazi Osman Paşayı örnek gösterip
kılıcını vermek istemeyen Menil’ in isteği yerine getirilir.

¢Konu: Anadolu insanının vatanına bağlılığı.
¢Ana düşünce: Kararlı bir insanın azminin kuvveti, dünyayı titretir.
¢Yan düşünceler:
 - Düşmanını bile küçümsemeyeceksin.
- Atalarımız bağımsızlığını her şeyin üzerinde tutmuşlar.

¢Resim-metin uyumu: Anlatılan konunun hemen peşinden, konuyla alakalı resim veriliyor. Olayı tam anlayabiliyorsun.
¢Deyim ve atasözleri: Sessizliğe gömülmek,  ruhu bile duymamak
¢Noktalama-imla yanlışları: Rastlamadım.
¢Anlamı bilinmeyen kelimeler:  Çocuklar  açısından bakarsak; müdavim, müfreze, sevkiyat, tabur,
tabakhane.
¢Anlatım bozukluğu:
“Tellallar halka günün her saatinde duyuru yapıyor, ellerindeki silah ve cephaneyi acilen Kuvayı Milliyet
Birliklerine vermeleri isteniyordu”(sayfa 57)
 En beğendiğim cümleler:
“Düşman vatanımızı terk edip ordumuz muzaffer olana kadar ben bu işi yapmayacağım.”(sayfa 7
 “Biz geyik avcısıyız. Fakat mecbur kalınca insan da avlarız.”(sayfa 55)

SONUÇ

¢Sürükleyici bir anlatım var. Okuyucu bir sonraki sayfada neler olacağını merak ediyor.
¢Çocuklara vatan bilinci kazandırmak ve atalarının kahramanlıklarını hissettirebilmek açısından güzel bir eser.
¢Kitap savaştan bahsetse bile şiddet içermiyor. Esirlere iyi davranılması buna bir örne
¢Konuşmalarda sayfa düzeni iyi ayarlanmış.
¢Resimler tam çocuklara yönelik. Çizgi film şeklinde.

Kitabı İnceleyen: Yusuf ESER


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder